Læsning på mellemtrinet

Læsning på mellemtrinnet.



Læsebogssystem og fagportal:

3., 4. og 5. klasses arbejder ligeledes primært ud fra læsebogssystemet "D´Dansk" samt Gyldendals fagportal til dansk i 3-6. klasse, hvor eleverne stifter bekendskab med den faglitterære genre samt de forskellige skønlitterære genrer.

Der arbejdes fortsat med udviklingen af ordforråd, samt udvikling og anvendelse af forskellige læsestrategier.

Den gode læsning og den brede litteratur er i centrum.

Der fokuseres på at skabe gode fælles (og individuelle) læseoplevelser, hvor eleverne arbejder med at forstå det læste - ikke kun det, der står linjerne, men også det, der står mellem linjerne.

Gennem læsning af kendte og ukendte tekster, fælles dialog på klassen, højtlæsning af elever såvel som lærere og med- og moddigtning opbygger eleverne et solidt fundament en fortsat læseudvikling og et bredt genrekendskab.


Forenklede fælles mål (FFM) - og kompetenceområderne indenfor læsning:

Ud fra FFM opererer vi indenfor kompetenceområdet "læsning" med seks videns- og færdighedsområder:
  • Finde tekst
  • Forberedelse 
  • Afkodning
  • Sprogforståelse 
  • Tekstforståelse 
  • Sammenhæng 










Den daglige læsning på mellemtrinnet - i den fælles undervisning:
I arbejdet med læsebogssystemet og fagportalen træner og tilegner eleverne sig viden om:

  • Genrekendskab (kendetegn og karakteristiske træk ved de forskellige genrer) - ud fra nedenstående genretræ
  • Forforståelse - aktivering af og bevidstgørelse om deres baggrundsviden før den egentlige læsning (hvad ved vi om emnet?) - heriblandt arbejde med mindmaps.
  • VØL-skema - (Hvad ved jeg? Hvad ønsker jeg at vide? Hvad har jeg lært?)
  • Højtlæsning - af lærere såvel som elever - med fokus på stemmeføring. 
  • Læsehastighed -  med fokus på passende tempo og flow 
  • Afkodning - regler for sammensætning af ord, læsning af komplekse ord, hurtig og sikker læsning
  • Tekstforståelse - læseforståelsesstrategier
  • Ordkendskab, sprogforståelse og begrebsudvikling (hvad betyder de forskellige ord og begreber egentlig?) - brug af oplagsværker heriblandt www.ordbogen.com.
  • Meddigtning (hvad kunne der videre ske i historien?) - stop op og tænk-læsestrategien.  
  • Miljøbeskrivelse 
  • Personkarakteristikker - det indre og ydre 
  • Forskellige synsvinkler og perspektiver
  • Sproglige virkemidler indenfor de forskellige genrer
  • Komposition (opstille vigtige informationer fra teksten i grafiske modeller for at skabe overblik og sammenhænge i teksten) - Primært ud fra nedenstående Berettermodel
  • Resumé-skrivning - punktlæsning, stikord- og notatskrivning løbende med læsning
  • Sammenhæng i tekster - budskaber, virkemidler, påvirkende funktioner


Indsæt billede - Fremstilling - Fælles mål-  efter 6. klassetrin.






Ugeskema:

I den daglige undervisning på mellemtrinnet anvender vi ugeskemaer - oversigts- og afkrydsningsskemaer, hvor elevernes fagfaglige opgaver er synliggjort og opstillet - heriblandt danskfaglige opgaver.
Efter 20-30 min. gennemgang på klassen i de forskellige fag arbejder eleverne herefter med de forskellige opgaver, som de  forventes at løse i løbet af ugen.
Dette giver eleverne medbestemmelse, medansvar og større overblik over egen læring.

https://www.youtube.com/watch?v=4nqm6GroeTE

Den daglige læsning på mellemtrinnet - frilæsning:


På mellemtrinnet indgår den daglige læsning som en integreret del af ugeskemaet, og på alle elevers ugeskema er der afsat 4x15 minutters frilæsning foruden den fælles læsning på holdene.





Eleverne læser individuelt eller i makkerpar tekster i forbindelse med et danskfagligt fælles emne, i egne frilæsningsbøger eller på Gyldendals digitale bibliotek http://laesloes.gyldendal.dk/






Læsning hjemme:


Der forventes fra skolens side, at alle børn læser minimum 15 hver dag hjemme sammen med en voksen, hvor de træner højtlæsning - med primært fokus på tempo, flow og stemmeføring

Fra PLC guides børnene til at finde bøger passende ift. niveau, og interesse.

Forældrene er vigtige medspillere i denne proces, hvor der gives løbende feedback på læseprocessen hjemme - ift. passende niveau, flow, stemmeføring, forståelse af det læste samt motivationen for læsning.

Ugentlig diktat-træning:


Eleverne på mellemtrinnet arbejder ugentligt med differentierede diktat-øvelser ud fra Gyldendals bogsystem "Diktat for alle".

Som forberedelse til diktatskrivningen gennemgås diktat-tekster samt forskellige opgaver, hvor eleverne bl.a. arbejder med orddeling, grammatik m.m.

Hjemme øver eleverne i at stave ordene højt, orddele, prikke vokaler samt at skrive ordene i ordenshæfter, og diktaterne gennemgås og skrives herefter i skolen.


Understøttende IT i forbindelse med læse- og skriveprocessen i danskfaget.

I forbindelse med den løbende læseudvikling, anvendes IT/iPad som en integreret del af den danskfaglige undervisning.

Eleverne anvender forskellige apps i den daglige undervisning:
  • Pages (som det primære skriveredskab)
  • Showbie (ved gennemgang. Opbevarings- og afleveringsmappe)
  • Book Creator 
  • Puppes pals (ved oplæsning og fremstilling af egne fortællinger)
  • Keynote (ved fremstilling og præsentationer af forskellige emner)
  • iMovie (i fremstilling af film i forbindelse med danskfaglige emner - eksempelvis gyser-genren)
iPad´en anvendes hyppigt til brug af Gyldendals fagportal til danskfaget, hvor eleverne løser opgaver på hjemmesiden, lytter til oplæste tekster i forbindelse med emnearbejde, samt øver egen oplæsning ved oplæsning af kendte og ukendte tekster samt egenproducerede tekster.

Ved træning af højtlæsning øves stemmeføring, læsehastighed, flow og stemningsskabende virkemidler ift. højtlæsning - eksempelvis med stemmen som fortolker.